Dagje lekker klooien - Reisverslag uit São Martinho do Porto, Portugal van Erik Annet - WaarBenJij.nu Dagje lekker klooien - Reisverslag uit São Martinho do Porto, Portugal van Erik Annet - WaarBenJij.nu

Dagje lekker klooien

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

13 Juni 2012 | Portugal, São Martinho do Porto

Een haan naast het huis, een paar duizend mussen, dat zou nog niet zo boeien, maar die twee honden die onophoudelijk blaffen vanaf een uur of zes, dat is wel een flinke wekker. Morgenochtend om die tijd maar even de ramen dichtdoen.

Even omschakelen weer! We gaan naar het dorp om de markt te bezoeken. Bij de baai heb je een idyllisch uitzicht. Een lift brengt je vandaar naar beneden en dan sta je ineens in een VVV-kantoor. Op straat zien we welgeteld twee kledingkraampjes en we snappen 't niet meer: is dit alles?. Tot een paar vriendelijke vrouwtjes ons de marktHAL aanwijzen. O ja, tuurlijk! We zijn in Zuid-Europa.
"Een klein beetje frambozen maar hoor, mevrouw." We krijgen een flinke zak. Nou ja, vooruit dan maar. Maar als ze slechts € 0,80 blijken te kosten, maakt het ook niet zo veel uit. Aardbeien en olijfjes hetzelfde effect. Die laatste twee blijken nog heel lekker ook. De framboosjes zijn ietwat zurig, maar dat biedt voor de middag een leuke bezigheid: pureren met wat suiker. Hebben we morgen een heerlijk jammetje aan voor op de croissants.

Zo klooien we een beetje aan in het huis, wat scharrelen, beetje internetten op het terras, biertje, olijfjekaasjeworstje, wie doet je wat.

's Avonds gaan we terug naar het dorp om een restaurant met TV op te zoeken. In het huis blijkt niet zo'n apparaat aanwezig. In alle vakanties staat er een TV in huis en raken we 'm niet aan, nu hèbben we er een keer geen en willen we ineens kijken. Ook strijken we in zuidelijke landen altijd liefst neer in horeca-tenten waar niet zo'n hels ding hangt te loeien. En al helemààl niet als er voetbal op is. En nu? Gaan we er nota bene op uit om voor een scherm te zitten waar Nederland-Duitsland op vertoond wordt. Zoals al in een bericht stond van Mark (& Mieke), nu op vakantie in Italië en ook bloggend op deze site: "het moet niet gekker worden!
Overigens eten we er heerlijk (ja, ik kan het niet laten: rijst met schaal- en schelpdieren en een zalig romige brroodpap met gamba's, beide gerechten met koriander en met een lekkere vinho verde er bij) en de TV staat niet, zoals ik het me herinner uit vorige vakanties, op volume trommelvliesloslating, maar gewoon netjes. Er zitten natuurlijk meer Nederlanders op het terras, maar een feestje wordt het niet. Na de 1-0 nederlaag tegen Denemarken winnen nu ook onze oosterburen het van 'onze jongens' en de stemming daalt tot onder de temperatuur van de literpullen bier. Ik zal ook 's 'n keer in 'n oranje (Wereldhavendagen-)shirtje voor lul gaan zitten op 'n buitenlands terras. De rekening graag.

• 14 Juni 2012 - 08:23

Sjoukje:

geweldige foto!!!! past zo helemaal niet bij jou, haha!! have fun!