Golven deel 2, BBQ deel 2 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Erik Annet - WaarBenJij.nu Golven deel 2, BBQ deel 2 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Erik Annet - WaarBenJij.nu

Golven deel 2, BBQ deel 2

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

26 Juni 2012 | Portugal, Lissabon

Het echt warme weer is nu ook in São aangebroken. We checken het strand: winderig. Er liggen best veel mensen maar wij vinden het maar fris. Ook checken we de strandtent waar we eventueel wilden gaan eten: niks bijzonders. Kortom, we gaan vanavond barbecuen bij ons huis. In een ander tentje bij de boulevard drinken we koffie en als we staan te vergaderen over de belangrijke kwestie van welk zoet dingetje daar bij moet, blijkt de eigenaar ons in het Nederlands uitleg te kunnen geven. Hij komt uit Nederland, zijn vader die deze zaak had is vorig jaar overleden en hij heeft hem nu overgenomen. Kijken of het gaat. Met koffie van € 0,50 heeft hij een aardig selling point.

De barbecueboodschappen beslaan een wat kleinere hoeveelheid dan vorige keer. Wel nemen we nu twee langoesten. Die kosten samen net zo veel als waar je ergens volledig voor kunt eten, maar vooruit. Nog één keer naar het marktje, voor een mooi vissie en groenten en fruit.

's Middags rijden we even naar het Salgado-strand en daar is het lekker. We kijken naar de enorme golven en Annet kan eindelijk even haar nieuwe bikini officieel in gebruik nemen. De oceaan beukt lekker op het strand. Annet kraait van plezier in de branding. Een paar Portugese lefgastjes duiken in de golven maar verder is zwemmen geen optie. Even moet ik aan dit filmpje denken: http://tiny.cc/nazaregolf .

Ik haal weer een natte poot en als troost doen we een biertje bij de strandtent. De relaxte eigenaar geeft ons een kaartje mee; als je een keer iets wilt eten, gewoon van tevoren even bellen waar je zin in hebt. Als je mij niet aan de lijn krijgt, vertel je het aan mijn moeder (die het ook klaarmaakt natuurlijk). Het zal 'm voor ons niet meer worden, maar het verhaal klinkt weer helemaal goed.

Wij stoken in het huis de barbecue op. Andere mensen doen dat met kolen, wij BBQ'en op aanmaakblokjes, die we met wat kolen gaande proberen te houden zo ongeveer. Het is bijna windstil, maar tegelijk met de eerste lucifer die ik afstrijk, steekt er ook een wind op die de boel bemoeilijkt. Gaan we weer, denk ik nog. Maar gelukkig is dat van tijdelijke aard en ons een na laatste vakantiemaal gaat fijn. Wel worden we helemaal leip van de vliegen en ook de mieren moeten met een verdedigingssloot van drie emmers heet water van ons vandaan gehouden worden. Even lijkt het er op dat dat onze warmwatertax van vandaag is, want de geiser weigert verder dienst. Gelukkig blijkt ook dat een tijdelijk gebbetje en kan ik veilig nog even douchen.

De spelletjes worden vanavond gewonnen door Annet en als bonus spot ze ook nog wat knipperende vuurvliegjes in de tuin. Morgen de laatste volle vakantiedag.

• 27 Juni 2012 - 19:44

P&m:

Hebben wij even niet opgelet! Dachten we dat jullie woensdag in het vliegtuig zouden zitten. Maar lekker voor jullie is er nog een dag. Mooie beestjes die Langousten. Zoiets hebik hier nog niet gezien! Misschien kunnen wij nog wel een vissie kopen in Rotterdam. Hier informeerde ik naar de prijs van gerookte aal. Viel niet mee----E 40,- kg doeg P&M