Heet! En toch weer een klooster. - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Erik Annet - WaarBenJij.nu Heet! En toch weer een klooster. - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Erik Annet - WaarBenJij.nu

Heet! En toch weer een klooster.

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Erik

25 Juni 2012 | Portugal, Tomar

A: Vandaag zegt de weersite dat het wederom 33 graden wordt in Sao Marthino. Tot dusver klopt dat niet. Het weer hier is echt typisch, misschien door dat microklimaat? Het kan binnen 5 minuten ineens van strak blauwe lucht naar dikke bewolking of regen gaan en andersom. Iedere dag heb ik een vestje of jasje ('s avonds allebei) bij me omdat het soms fris is. Er staat altijd een stevige wind en we hebben al een paar keer dikke zeemist meegemaakt. In de zon kun je na een uur of 11 wel uit de wind in badkleding zitten, maar in de schaduw is het dan echt te koud. Voordeel is dat het lekker wandelen en dingen doen is, nadeel is dat we nog geen enkele avond buiten hebben kunnen zitten, daar is het veel te koud voor. Ik heb spijt dat ik mijn spijkerbroek niet heb meegenomen, die was goed van pas gekomen.

We willen nog een keer bbq'en, maar omdat er weer erg veel wind staat, besluiten we naar Tomar te gaan. Tomar is volgens de gids een erg leuk dorp, bovendien staat er een tempeliersklooster, waarvan de gids zegt dat het een architectonische shock teweegbrengt. We doen dus niet de virtuele tour, maar dit keer de echte. In de gids staat ook een leuk restaurant genoemd, aangeraden wordt te reserveren. Gisteravond vroeg ik dan ook aan Erik of hij dit even wilde doen. De dame die hij aan de lijn krijgt spreekt alleen geen engels en handen en voeten waarmee ik het meestal wel red zien ze niet door de telefoon. Gelukkig had Erik woorden als tafel, reserveren en morgen opgezocht in het woordenboekje en die noemde hij dan ook op. Aha, dacht de dame, hij spreekt gewoon portugees en begint een hele riedel af te steken. Erik zegt ja en amen maar begrijpt er niets van. We hopen dat alles goed is gegaan, maar wie weet kunnen we niet terecht omdat één of andere buitenlander telefonisch de hele tent heeft afgehuurd voor vandaag!

Tomar ligt wat meer landinwaarts en we voelen onderweg al tijdens de plasstop dat het hier een stuk warmer is. In Tomar is het werkelijk bloedheet, 36 graden zou het volgens de weerman op internet zijn en dat is het ook wel. Het tempelierslooster is zeer indrukwekkend, die architectonische schok is overdreven, maar het is wel heel mooi. Nu op zoek naar het restaurant voor de lunch, in eerste instantie rijden we er voorbij omdat er een grote bus voor geparkeerd staat, na nog een poging blijkt bij navraag dat we ervoor staan. We eten er slakjes als voorgerecht en een geitenbokje uit de oven als hoofdgerecht. Allebei heerlijk, maar wel zwaar en veel. De wijn erbij is ook heerlijk, we genieten weer. Wel heel goed dat ze hier de geitenbokjes gewoon opeten, in Nederland weten ze niet meer wat ze met het overschot aan bokjes aan moeten. Nederlanders eten wel geitenkaas, maar de bokjes lusten we niet en zonder kleine geitjes geen melk en dus ook geen kaas.

Na de lunch lopen we nog wat in Tomar, maar het is veel te heet om erg actief te zijn en na een uurtje gaan we naar 'huis'. 'Thuis' staat echter weer een koude stevige wind, ik denk dat het zo'n 16 graden met Tomar scheelt, bizar. Na het douchen joggingbroek en dikke vest maar weer aan. We eten thuis niet veel meer en doen nog een spelletje.