Bloemetjes, bootjes, bikken - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Erik Annet - WaarBenJij.nu Bloemetjes, bootjes, bikken - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Erik Annet - WaarBenJij.nu

Bloemetjes, bootjes, bikken

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Erik

11 Oktober 2013 | Vietnam, Hoi An

Vannacht werden we al wakker van de hitte en het beuken van de golven klonk niet meer zo hard. Dit waren al voortekenen van een zeer hete dag en de eerste dag waarop we heel de dag op het strand gehangen hebben en in zee gezwommen. Alle dagen hiervoor stond er aan het strand een harde wind, niet koud, maar net niet lekker genoeg om lang op een strandbedje te liggen. Een paar meter verderop in de tuin aan het zwembad was het dan wel goed toeven. De golven waren door de afgenomen wind nu ook niet meer zo heftig, dus ik heb eindelijk 'gespeeld' in zee, heerlijk. Vanmorgen vroeg was het nog twijfelachtig, want Erik werd wakker van een tropische regenbui. Op een paar spetjes 's avonds na heeft heel de dag de zon geschenen. Vanochtend foto' s gemaakt van alle tropische bloemen in de tuin en de bootjes op de zee van dichtbij bekeken. 's Middags in 'onze' kledingwinkel in Hoi An heb ik mijn blouse gepast, er moeten nog een paar dingen vermaakt worden, hij was overal net iets te groot. Nog wat souveniers gekocht en gegeten bij een lokaal zaakje, weer zo één met de kleine plastic stoeltjes. Waren deze stoeltjes groter, ik kleiner, of raak ik er aan gewend? We hebben rijstcrackers met een heel typisch vissausje genomen, een gerecht dat op de kaart staat als vred mussels en kip met rijst. De vredmussels blijken de kleine alikruikachtige schelpjes te zijn waar Hans het tijdens zijn tour over had en die we gezien hebben. Wat een werk om al die piepkleine beestjes uit hun huisje te halen! De gerechtjes zijn erg lekker en we krijgen er weer de lekkere koude groene thee bij. We rekenen 80.000 dong af, ongeveer 3 euro. Bij een karretje dat langs komt koop ik een flan caramel als toetje. Dit dessert zal waarschijnlijk nog uit de tijd van de franse bezetting komen, sowieso zijn de Vietnamezen dol op mierzoete drankjes en gerechtjes. Morgen waren we van plan om nog een keer bij Mango Rooms te gaan eten, het moderne restaurant waar we een van de eerste dagen zo heerlijk gegeten hebben, maar eigenlijk vinden we het veel leuker om nog een paar van die lokale zaakjes te proberen. Deze smaken zijn zo anders dan de smaken in de touristenrestaurantjes. In het begin waren we een beetje bang dat dit eten niet helemaal veilig zou zijn, maar tot dusver hebben we hier totaal geen last van gehad. We sluiten de dag dit keer af met een potje bier en een potje pool in het hotel.

• 12 Oktober 2013 - 10:24

PaStenhuis:

Hoi,
    Een leuk verslag Annet.Ik kan me voorstellen dat de lokale eettentjes je voorkeur hebben vanwege
    het onbekende en soms verrassende eten wat je voorgeschoteld krijgt.
    Iets geheel anders. Roel en Jean waren hier gisteravond (vrijdag) en toen zei Roel, die weet dat jullie
    in Vietnam zitten, weten ze dat er sprake is van een tornado dreiging in de komende tijd. Het beest
    zou nu in de regio Philippijnen zijn richting Vietnam! Misschien de moeite waard om even te checken?
    Ik heb de afdrukken van Erik laten zien van de tuin van ons en Roel was onder de Indruk van de kwaliteit
    printwerk!
    De bloemen op de bijgaande foto,s zijn ook prachtig, maar die hebben dan ook het klimaat mee.
    Ma en ik gaan vrijwilliger spelen bij Walter voor zijn examenstuk dianostiek.
    Tot het volgende nieuws maar weer.
    doeg pama

• 12 Oktober 2013 - 18:06

Erik En Annet:

Zeker; vanavond ook weer in een paar verschillende TL-verlichte tentjes gegeten en het was erg leuk en lekker. Verslagje daarvan gaan we waarschijnlijk in Singapore pas schrijven, of misschien zelfs thuis in Rotterdam, want nu zijn we best moei en al een beetje aan het inpakken om morgen te verkassen naar het kleinste land van Zuidoost-Azië.

De taifun (tyfoon) was toen we in Vietnam aankwamen het gesprek van de dag, want was toen de week ervoor overgeraasd. Aan de rivier kon je dat ook zien. Het rivierwater was modderbruin en er dreven honderden takken in. Uiteindelijk kwam dat ook via de zee, waar de rivier op uit komt, weer terug aan de kust, dus onder andere 'ons' strand ligt er bezaaid mee. Maar verder dus weinig te vrezen, al zie ik in de weersverwachting voor Singapore weer regen en onweer. :-o

Erik

• 13 Oktober 2013 - 03:45

Erik En Annet:

Herstel!
    Wat ik nog niet wist, is dat er inderdaad een NIEUWE storm op komst is. Ik sprak net de dame van het restaurant in het resort. Ze vroeg me of we van de storm afwisten, omdat we toch morgen vertrekken? Maar wij vertrekken vanmiddag al. Nou, ze zei: dan heb je geluk, want morgen komt er een storm die zeker zo erg wordt als die van twee, drie weken geleden (en toen zaten ze hier al zonder TV, zonder telefoon, enz.). Eerst werd er een kracht van 185 km/u opgegeven maar inmiddels denkt men dat hij sterker wordt, alleen weten ze niet wààr hij precies gaat razen. Toen ik vertelde dat we naar Singapore vertrekken, zei ze: oh, dan heb je geluk. Daar komt de storm nu vandaan! Misschien vlieg je er wel overheen. :-)
    Dus ook nu er voor de hele komende week regen staat afgegeven voor Singapore, geloof ik dat we geluk hebben - àls ons vliegtuig vanavond gewoon gaat, tenminste... :-o