Wel Kurfürstendamm - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Erik Annet - WaarBenJij.nu Wel Kurfürstendamm - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Erik Annet - WaarBenJij.nu

Wel Kurfürstendamm

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

27 Juni 2013 | Duitsland, Berlijn

Het was zeker wel genoeg, ja. Vooral als het om 5 uur 's ochtends weer langs dezelfde weg naar buiten komt. Scheelt weer calorieën! Wel jammer, want om 10 uur ontbijten we op het dakterras van de Rijksdag. Het is mooi weer - niet zo mooi als toen collega Martijn drie jaar geleden naar beneden kwam met een helicopter, maar mooi genoeg om goed over de stad te kunnen uitkijken. Als we naar binnen mogen tenminste. De Rijksdag wordt tamelijk goed bewaakt en wij hebben natuurlijk weer niet aan onze paspoorten gedacht. Heeft u andere dingen waar uw naam op staat? Rijbewijzen bijvoorbeeld? Ja, credit cards. Maar daar staat Stenhuis op en op de reserveringslijst staat Steinhaus? Gelukkig is de erbij geroepen politieman coulant en we mogen naar binnen. Bovenop de Rijksdag met zijn bijzondere historie zitten wij in een glazen paleis met prachtig uitzicht en een enorm uitgebreid ontbijt voor ons neus. Nou ja, ik een ietsje minder uitgebreid ontbijt ('Fit durch Berlin') om de inwendige mens een beetje te ontzien. Maar ook dat is nog top. Eigenlijk zou alleen Annets ontbijt al genoeg zijn geweest voor twee, dus daar pik ik toch ook maar wat van. Daarna nemen we buiten het uitzicht in ons op en vervolgens gaan we de miraculeuze glazen koepel in. De Rijksdag had vroeger een dichte koepel op het dak. In de negentiger jaren, toen de twee Duitslanden inmiddels samen vertegnwoordigd werden in dit parlementsgebouw, is er een nieuwe glazen koepel op gegaan naar ontwerp van Sir Norman Foster, die ook het World Port Center ontwierp waar ik werk. Een heel bijzondere constructie, waar bezoekers (hebben die allemaal hun Ausweis moeten laten zien?) in naar boven kunnen lopen, cirkel na cirkel, om over Berlijn uit te kijken. In het midden spiegelt iedereen tig keer en helemaal boven is de koepel open (waar gaat dat regenwater heen dan?!). Onderin is het transparant en zie je de parlementariërs aan het werk. Heel bijzonder. Maar nu: de metro en Straßenbahn weer in en op naar de Kurfürstendamm. Het vervolg op de shopsessie! De ene sjieke na de andere te dure winkel glijdt voorbij. Ook zijn er wel veel winkels met betaalbare spullen, in de uitverkoop, en toch... kopen we eigenlijk niets. Wel komen we in een zijstraat van de Ku'damm een tuin onder Monumentenzorg tegen, waar we op een romantische veranda koffie en thee drinken.
's Avonds eten we Vietnamees in een soort upgrade van Dim Daily in Rotterdam. Lekker maaltje voor € 30 samen. Biertje inbegrepen. Dat was onze laatste volledige dag in Berlijn!