Regen => museum, warenhuis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Erik Annet - WaarBenJij.nu Regen => museum, warenhuis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Erik Annet - WaarBenJij.nu

Regen => museum, warenhuis

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

25 Juni 2013 | Duitsland, Berlijn

Het mooie weer is definitief voorbij: het regent in Berlijn! Vandaag dus maar naar het museum waar Annet toch al naar toe wilde: het Neues Museum met een bijzondere tentoonstelling over Nefertiti. Er staat een lange rij in de regen voor de kassa; als we al half verzopen zijn, blijkt dat we binnen ook gewoon kaartjes kunnen kopen. Dan doen we dat maar.

Het is een druk bezochte expositie maar gelukkig niet zodanig dat je nergens bij kan. Er is veel Egyptische ouwe meuk, zoals sarcofagen en hiëroglyfen en gebruiksvoorwerpen en sieraden. Erg interessant. Maar via het leven van Nefertiti en haar gezin voert alles vooral naar het hoogtepunt van de tentoonstelling: het borstbeeld van de Erfprinses, de Meesteres van gratie, de Vrouw van alle Vrouwen. Alsof het een paar decennia geleden gemaakt is. Maar het is zo'n 2350 jaar oud. Erg mooi. Wel slaat na een paar uur slenteren de zaal-na-zaal-museum-vermoeidheid toe. De laatste zalen met Romeinse en Germaanse artefacten raffelen we dus snel en oneerbiedig af. We gaan de regen weer in. Op naar een café uit het bieb-boekje; dat blijkt echter gesloten. Verder de regen in en het eerste het beste Italiaanse grand café in. Een Aperol en cappucino doen goed en van pure vreugde bestel ik een pizza margerita. Als we daarna buiten meteen weer verzuipen, scoren we toch maar eens een paar goedkope plu'tjes bij de plaatselijke variant op Kruidvat. Daarmee lopen we veilig naar het Parijse warenhuis Lafayette. Net als het originieel heeft het een duizelingwekkende koepel en een indrukwekkende eetafdeling. De andere afdelingen halen we niet, want we zijn afgedraaid.
Thuis doen we ons maal met allerlei verschillende hapjes die we daar gekocht hebben. Zalig!

• 27 Juni 2013 - 18:57

Pa Stenhuis:

Hoi Berliners,
    Dat is nou toch ook k.., want in de krant geven ze voor vandaag in Berlijn 21o op en voor
    morgen zelfs 23o.
    Maar dit is ook wel nuttig want dan komt men een beetje tot rust.
    Morgen dus weer naar de bengels die wel blij zullen zijn.
    Ma en pa wensen jullie een goede en veilige thuiskomst.
    De garoeten maar wer en tot horens!
    pama