Zondag rustdag - Reisverslag uit Brantôme, Frankrijk van Erik Annet - WaarBenJij.nu Zondag rustdag - Reisverslag uit Brantôme, Frankrijk van Erik Annet - WaarBenJij.nu

Zondag rustdag

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Erik

12 Juni 2011 | Frankrijk, Brantôme

Vandaag rustig aan. Vannacht hebben we in het harde, smalle bed met ons uitdijende lijf onrustig geslapen, we zijn best moe. Vanochtend hebben we Brantôme een beetje verkend en boodschappen voor vandaag gedaan. Brantôme is heel leuk, in het reisgidsje staat romantisch en daar hebben ze helemaal gelijk in. De oude stadskern ligt op een eiland in de Dronne, met de rest van het omliggende dorp en land verbonden door 4 bruggen. Het stadje is al zoveel.... voor christus gesticht en doet nu middeleeuws aan, dat zie je ook aan de huizen en de gebouwen. Langs het water staat een prachtige abdij, die gaan we misschien morgen bezoeken, als hij open is. Bij de Spar (zagen we pas bij het weer naar buiten komen) hebben we wat kant en klare traiteurachtige dingen gekocht voor vanavond; een prei-quiche, een gevulde varkenspoot en een pasteitje. Erbij eten we coeur de boeuf (grote stevige vleestomaten) uit de oven. Bij een wijnhandel een bijpassende fles gekocht. Nee, niet wat je denkt. Het is geen wijn, maar bier. Dit bier is gebrouwen in de Périgord en leek ons leuk om te proberen.

De rest van de dag hebben we gelezen en rond het huis gescharreld. Het is leuk om de beesten te bekijken en de bloemetjes en de bijtjes. De eekhoorn in onze tuin deed erg zijn best om ons te charmeren (nee, die gaan we niet flamberen!). Ik heb nog per ongeluk Erik zijn knie ingesmeerd met zelfbruiner. Het voelde al zo waterig aan, te laat zag ik dat het helemaal geen zonnebrand was. Z'n andere knie dus ook maar ingesmeerd met de zelfbruiner. Nu heeft hij witte benen en bruin-rode knieen, want ze zijn ook nog een beetje rood geworden door de zon, omdat die zonnebrand er nooit meer op terecht is gekomen. Na het eten een wandeling en een spelletje rummikub en nu naar bed.

---

Eriks tafeltip: de coeur de boeuf ( http://coeurdeboeuf.com/?pag=359 ) is een enorme vlezige tomaat. Wij komen hem tot dusver vaker in het buitenland tegen dan in Nederland, maar hij wordt ook bij ons populairder. Je kunt er mooie plakken van snijden voor salade of tomatencarpaccio, maar Annet prikt er teentjes knof in en zet ze dan in de oven tot ze zacht zijn. Op je bord nog een likje olijfolie er over.

• 13 Juni 2011 - 04:28

Hoi Pa Hier:

Het is 6 uur s'morgens en we hebben
    een ruim niet zo'n slecht bed, maar
    we worden gek gemekkerd door de
    turkse trottels.
    leuk verslagje Annet! Dat van die
    tomaten houd ik in de gaten!
    Die lijken me gevuld wel erg lekker!
    Wij eten vandaag gevulde gegrilde kip
    met spercieboontjes en pommes
    dauphine. Lukt vast wel!
    Graag tot het volgende bericht.
    thuisfront

• 13 Juni 2011 - 13:49

Walter S Te G:

Als dit allemaal in hetzelfde tempo doorgaat is een operatie of liposuctie haast onvermijdelijk !